פיקדונות צמודי מט"ח

לאלו שרוצים לשמור את כספם בבנק בצורה בטוחה וסולידית אך באותה עת לשמור על ערך הכסף במטבע זר מטעמים כאלו ואחרים קיימים פיקדונות צמודי מט"ח שמוצעים על ידי כל הבנקים המסחריים בישראל. פיקדונות צמודי מט"ח הם לרוב פיקדונות שקליים שערכם מוצמד לערך השער היציג של מטבע זר מוביל ונבחר מראש.

האפשרות של שמירת כספים בצורה של פיקדונות צמודי מט"ח יכולה להיות טובה אם צריך את הכסף במטבע הזר בסיום התקופה או פשוט כדי לגוון את תיק ההשקעות ולשמור על ערך טוב של הכסף בתקופות בהן מאמינים שערכו של מטבע מסוים יעלה.

בנוסף לאפשרות של פיקדונות צמודי מט"ח ישנם גם פיקדונות נקובי מט"ח, אלו שונים בכך שלא מדובר על הפקדת סכום כסף בשקלים והצמדתו לשער יציג של מטבע זר אלא על הפקדה מלכתחילה במטבע זר וניהול הפיקדון באותו מטבע זר במסלולי ריבית והצמדה שנקבעים מראש.

האפשרות של פיקדונות נקובי מט"ח עדיפה במקרים בהם יש ללקוח סכום כסף גדול במטבע זר והוא רוצה לשמור עליו ללא המרה שלו לשקלים. במקרים של קבלת כספים מחו"ל או מכירת נדל"ן במטבעות זרים למשל.

פיקדונות צמודי מט"ח – מצמידים רק למטבעות המובילים

במקרה של פיקדונות צמודי מט"ח לא ניתן לבצע הצמדה לכל מטבע זר שהלקוח בוחר, אפשרות שמכילה בתוכה סיכונים גדולים גם ללקוח וגם לבנק עצמו כי במטבעות פחות נפוצים ואקזוטיים יותר התנודתיות יכולה להיות גבוהה מאוד ולגרום להפסדים גבוהים לכל אחד מהצדדים.

ואילו בשערי המטבעות המובילים אין לרוב שינויים חדים מדי ומהירים כי מדובר על היקפי מסחר עצומים בכל מטבע כך שהסיכון נמוך בהרבה לשני הצדדים. מרבית הבנקים מציעים פיקדונות צמודי מט"ח על דולר אמריקאי, אירו של האיחוד האירופי ולירה שטרלינג בריטית.

מטבעות מובילים אחרים כמו ין יפני או דולרים קנדיים ואוסטרליים הרבה פחות נפוצים, ובלאו הכי כלכלת ישראל הרבה יותר מושפעת וקשורה לשלושת המטבעות שצוינו מאשר לכל מטבע זר אחר.

זמני הפיקדון ומינימום הפקדה

בניגוד לפיקדונות בנקאיים ושקליים שאינן צמודי מט"ח או נקובי מט"ח, פיקדונות צמודי מט"ח מחייבים סכום הפקדה מינימלי גבוה יחסית לפיקדון שקלי רגיל. עובדה זו מהווה הבדל משמעותי בין פיקדונות צמודי מט"ח לבין פיקדונות רגילים אך בפועל היא אינה משנה הרבה ללקוחות שבוחרים באפשרות זו של פיקדון כי במרבית המקרים בהם הלקוח בוחר ושבהם התהליך כדאי לו להחזיק פיקדון צמוד מט"ח מדובר בכל מקרה על סכומים גבוהים יחסית שרוצים לשמור עליהם על פי ערך מט"ח.

במרבית הבנקים סכום המינימום להפקדה אל פיקדונות צמודי מט"ח שונים הוא 1,000 ש"ח, ישנם מסלולים ארוכי טווח יותר או מסלולים מורכבים שמשלבים הצמדה למט"ח ולשקל שדורשים סכומי הפקדה ראשוניים גדולים יותר של כמה עשרות אלפי שקלים.

זמני ההפקדה של פיקדונות צמודי מט"ח אינם שונים משמעותית מפיקדונות שקליים רגילים. הזמן הקצר ביותר להחזקת פיקדון כזה הוא שבוע במרבית המקרים ויכול להגיע עד 10 שנים במסלולים ארוכי טווח מאוד.

מסלולי ריבית והצמדה של פיקדונות צמודי מט"ח

כמו כל סוג של פיקדון בנקאי, גם פיקדונות צמודי מט"ח מגיעים בכמה מסלולים של ריבית והצמדה, בעיקר ריבית קבועה ומשתנה כמובן.

מבחינת ההצמדה אז מן הסתם כל פיקדון מוצמד לשער היציג של המטבע הזר שרלבנטי לאותו פיקדון ולא למדד המחירים לצרכן או לכל פרמטר אחר.

מסלולי הריבית יכולים להיקבע מראש ולא להשתנות לאורך כל תקופת הפיקדון או להשתנות במועדים קבועים – לרוב הריבית של פיקדונות צמודי מט"ח אינה משתנה.

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים