תכניות חיסכון לילדים

משפחות רבות מעוניינות לסייע לילדיהן בלימודים אקדמאיים, ברכישת דירה, במימון חתונה וכדומה. כדי לעמוד בסכומים גדולים כאלה, רצוי להתחיל לחסוך כספים במסגרת של תכניות חיסכון לילדים, כבר מרגע היוולדם. בעזרת הפקדה חודשית לא גדולה במהלך השנים, יכול להצטבר סכום מכובד של כסף שיוכל לעזור לילדים בתחילת חייהם כבוגרים.

לרוב, נוהגים הורים רבים לחסוך לילדיהם בתכניות חיסכון בדרך של הפקדה חודשית, אם זה תכניות חיסכון בבנקים, בחברות הביטוח, בקופות גמל או בקרנות נאמנות.

מכיוון שהשוק של תכניות החיסכון לילדים רווח ומפותח מאוד ויש היצע רב, התנאים שלהן משתנים ממקום למקום וממסגרת של תכנית אחת למסגרת של תכנית אחרת. מכיוון שאלו הן תכניות חיסכון לתווך ארוך מאוד, חשוב לפקוח עיניים ולהיות עם אצבע על הדופק לגבי התנאים, כדי להרוויח כמה שיותר מהחיסכון. למשל: אדם שחוסך מספר שנים בתכנית אחת יכול למשוך את הכסף ולהעבירו לתכנית אחרת, משתלמת עבורו יותר באותו זמן נתון.

אפשרויות חיסכון לילדים

תכניות חיסכון מסוגים שונים

יש אפשרות להפקיד סכום חד פעמי גדול, הניתן לרגל אירועים מיוחדים, כגון: לידת תינוק, ברית או בר/בת מצווה, או להפקיד סכומים חודשיים בתכניות חיסכון ארוכות תווך וצמודות מדד, ולהינות מריבית מסויימת לשנה. אין סכומים מינימאליים או מקסימאליים לחיסכון. ההלטה נתונה בידי ההורים. ברוב תכניות החיסכון לילדים, מדובר בחיסכון סולידי עם מעט מאוד סיכונים, כאשר הריבית היא קבועה וידועה מראש, עוד בטרם נחתמה התכנית.

ברוב תכניות החיסכון יש אפשרות של יציאה לאחר מספר מועט של שנים, מה שמבטיח אפשרות להפסיק אותן ללא תשלומי קנסות, במידה וקיימות תכניות אחרות טובות יותר בשוק.

ישנן חברות ביטוח המציעות לשלב יחד עם תכנית החיסכון גם תכנית ביטוח, שמטרתה להמשיך את תשלומי התכנית גם במידה וההורים לא יוכלו להמשיך ולשלם, לדוגמה במקרי מוות, מחלה קשה או אובדן כושר עבודה. בנסיבות אלו, חברת הביטוח היא זו שתשלם עבור הילד את התכנית.

קרנות נאמנות

קרן נאמנות היא אופציה נוספת להשקעת כספים. כאן אפיקי ההשקעה משתנים. יש תכניות רבות עם סיכונים כאלה ואחרים הכלולות בקרנות נאמנות. יש כאלה שסולידיות יותר ויש כאלה עם תנודות גדולות שיכולות להיות חיוביות, אך יחד עם זאת גם שליליות. הורים, בוחרים לרוב בתכניות בטוחות יותר ובניהול השקעות סולידיות.

חשוב ואף כדאי לראות אילו תוצאות הניבה קרן ההשתלמות בתקופה שלפני הכניסה אליה, ולהשוות בינה לבין תכניות חיסכון אחרות, כדי לדעת האם היא כדאית. קרנות נאמנות הן נזילות וניתן לצאת בכל עת. אנשים רבים בוחרים בהן מהסיבה הזאת. כך הם יוכלו לצאת ממנה כאשר לא יהיו מרוצים.

קופות גמל

דרך נוספת לחסוך כסף עבור הילדים היא חיסכון באמצעות קופות גמל. התכנית היא ארוכה ונמשכת 15 שנה לפחות. יתרונה הבולט אל מול התכניות האחרות בשוק הוא התשואה שהיא מניבה- 5% לשנה, מכיוון שפקיד המס מקבל עבורה הטבות. חשוב לדעת שמשיכת הכספים באמצע התכנית אינה מתאפשרת. כדאי לדעת שקיימות גם קופות גמל חוץ בנקאיות וגם מנייתיות. חשוב לבדוק את אופציית ההשקעה בהן, מכיוון שהן עשויות להניב תשואות גבוהות יותר מקופת גמל בנקאית.

מניות

בנוסף לכל אפשרויות החיסכון, כדאי לבדוק את האפשרות של השקעות הכספים במניות. אמנם הדבר כרוך בלקיחת סיכונים גדולים, מכיוון שישנה תנודתיות גדולה, אך כדאי לדעת שככל שהכסף מושקע לזמן ארוך יותר, כך ישנו סיכוי גבוה לקבל תשואה גבוהה יותר. כדאי להשקיע את הכסף במסלולים עם מעקב וניהול צמודים, ובמסלולים דינאמיים וגמישים.

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים