איתור קרנות פנסיה

סכומי כסף בהיקפים עצומים מנוהלים במסגרת סוגים שונים של חסכונות פנסיונים.

בין החסכונות הללו נמצאים קרנות פנסיה ישנות וחדשות, קופות גמל (סוג נוסף של חסכון פנסיוני), ביטוחי מנהלים וכן קרנות השתלמות.

בשל סיבות רבות, שיפורטו להלן, איבדו חוסכים רבים את הקשר עם החברות המנהלות את החסכונות הפנסיונים. הבעיה של איתור קרנות פנסיה וסוגי חסכונות אחרים איננה בעיה אישית בלבד.

היקף הכספים האבודים שמוערך במיליארדי שקלים חדשים, הופך את הבעיה הזאת לבעיה לאומית, כלומר לבעיה של אנשים רבים מאוד.

איתור כספים בקרנות פנסיה – לחצו לברור

כיצד מאבדים קרנות פנסיה?

בשל העובדה שקרנות פנסיה וסוגים אחרים של חסכונות פנסיונים הם חסכונות לטווח ארוך, עלול הקשר בין החוסך לקופה להתנתק, לאורך השנים, מסיבות רבות.

  1. שינוי מקום מגורים – אחת הסיבות הנפוצות לאיבוד קרנות פנסיה היא שינוי במקום המגורים. שינוי כתובת מגורים בלי לעדכן את קרן הפנסיה או את חברת הביטוח, מביאה לכך שהחוסך איננו מקבל עדכונים כנדרש על פי חוק. מכאן קצרה הדרך לאיבוד של קרן פנסיה.
  2. שינוי מעסיק – שינוי מקום העבודה מביא, לעיתים, לשינויים בחיסכון הפנסיוני. הדבר יכול להתבטא בפתיחת חשבון חדש, לעיתים אצל חברה אחרת, כך שהחשבון הישן הופך לחשבון אבוד.
  3. מיזוגים ורכישות – חברות רבות שמנהלות חסכונות פנסיונים עברו תהליכים של מיזוגים ורכישות. תהליכים אלה השפיעו, בין השאר, על רישומי החוסכים ועל פרטים מנהליים אחרים. באופן כזה נותק הקשר בין החוסך לבין הקופה מצד החוסך, ולעיתים גם מצד הקופה.
  4. שינוי שם או מספר חברה – שינויי בעלות הובילו, לא פעם, גם לשינוי שמה של חברת ביטוח או אפילו של מספר החברה. מצב זה הביא לכך שחוסכים מתקשים לאתר חסכונות ישנים.
  5. פטירה – חסכונות של יורשים, בהיקפים גבוהים, ממתינים בחשבונות לא פעילים, באין להם דורש.

מתחילים לעשות סדר

איתור קרנות פנסיה מתחיל בעבודה מסודרת, בשלבים:

  1. חיפוש, איתור ומיון של מכתבים ומסמכים ישנים. דוחות ישנים של קופות גמל, פנסיה וקרנות השתלמות, מכילים פרטים חשובים כגון מספר קופה, מספר עמית, מספר חשבון, וכן הלאה.
  2. איתור תלושי שכר ישנים כדי לבחון אם היו בהם ניכויים לחסכונות פנסיונים.
  3. עריכת רשימה של מעסיקים שלא אותרו תלושים שלהם. פנייה מסודרת לאותם מעסיקים תסייע לאתר, לכל הפחות, את החברה שאליה הם נהגו להפריש כספים עבור עובדיהם.
  4. פניה לסוכן ביטוח מההווה או מהעבר לצורך קבלת עזרה באיתור קרנות וחסכונות לפנסיה.

יוזמה של משרד האוצר

יוזמה חדשה של משרד האוצר הביאה להקמת מנוע חיפוש לאיתור חסכונות פנסיונים. ניתן לפנות למאגר זה כדי לבדוק האם קיימים חסכונות פנסיונים, קופות גמל, קרנות השתלמות או ביטוחי מנהלים.

ניתן לפנות לצורך בדיקה עצמית או בתור יורשים. החיפוש יניב רשימה של חברות שאצלם אמור להיות חשבון חסכון פנסיוני מסוג כלשהו.

החיסרון הוא שהמאגר איננו בהכרח מעודכן. עשויים להופיע בו חשבונות ללא כספים מצד אחד, וחשבונות אחרים עשויים שלא להופיע בו כלל. לכן, אסור להסתמך רק על מאגר מידע זה.

פונים לגופים המוסדיים

החברות שמנהלות את קרנות הפנסיה מכונות גם גופים מוסדיים. כדי שאדם יוכל לבדוק האם הוא בעליה של קופה אבודה עליו לפנות, בסופו של דבר, לגופים מוסדיים אלה.

מכיוון שגם החברות הללו אינן תמיד מסודרות, כדאי להקפיד על איסוף נתונים לפני הפניה אליהן. ידועים המקרים של חוסכים שקיבלו תשובה שלילית לגבי קיום חסכונות שלהם או של הוריהם שהלכו לעולמם, רק כדי לגלות, מאוחר יותר, שאין הדבר כך.

חברות לאיתור פנסיה

לצד האפשרות לבצע איתור עצמאי של חסכונות פנסיונים, ניתן לפנות גם לחברות מתמחות. לא מעט חברות ובהן יועצים פיננסיים ומומחים אחרים, מציעות לציבור הרחב עזרה באיתור הכספים.

השירות הזה, מיותר לציין, נעשה בתשלום.

לחצו כאן לאיתור כספים בקרנות הפנסיה שלכם

אתר "קופת חיסכון – פורטל השקעות, קרנות, פנסיה" הוקם במטרה להעניק לגולשים מידע מקיף ואיכותי בכל הנוגע לחיסכון והשקעות. 

תוכן עניינים